Workshops 2022

Als gewoontes niet gewoon meer zijn

Jeroen Stomphorst

'Iedereen is anders, niemand is als jij, iedereen is anders. Ik ben ik en jij bent jij.' Een heel bekend liedje van Marcel en Lydia Zimmer.

We merken dat het zo is, elk kind en elke tiener is anders. De ene is heel druk en een ander heel rustig. De ene gaat voetballen en de ander speelt viool. De ene doet VWO en een ander VMBO.

Heel lang was het echter zo dat we in de kerk juist wel op elkaar leken, zelfs steeds meer op elkaar gingen lijken. Want we zaten op dezelfde scholen, gingen naar dezelfde activiteiten (vereniging en catechese) en ouders hadden dezelfde (christelijke) gewoonten en opvattingen. Vanaf de doop werden we gevormd tot we belijdenis zouden gaan doen.

Dit is inmiddels anders gewoden en staan ouders heel verschillend in belang van diensten, verhouding kerk en sportvereniging en dan hebben we het nog niet eens gehad over zondag invulling.

Iedereen is anders, ouders (in de kerk) ook! Hoe werkt dit uit in ons jeugdwerk?

Geestelijke connectie, vuur en vlam, hoop

José Korsaan

(Hoe) maak jij als jeugdleider connectie met God?

We gaan op zoek naar identificatiefiguren in de Bijbel: (hoe) stemden zij af met God?

We kijken naar Eva - David – Jona – Mozes – Paulus – Petrus en Lydia.

In wie herken jij jezelf als jeugdleider?

José zal een inkijkje geven in de manier waarop zij soms wel, en soms niet connected is met God.

Laat je inspireren!

Aan de slag!

Sjoukje Bosgraaf

Waar krijg jij zelf energie van in het (jeugd)werk dat jij doet? Is dat het contact dat je hebt met jongeren? Of juist het organiseren van een toffe club- of catechisatiebijeenkomst? Of misschien wel het inspireren van anderen door ideeën uit te wisselen? En wat dacht je van anderen voeden met interessante ontdekkingen en artikelen?

Er is zoveel aanbod om aan de slag te gaan met kinderen en jongeren. Welke waarden daarbij vind jij belangrijk en waar liggen kansen?

Namens de Protestantse Kerk mag ik jullie meenemen in de verschillende mogelijkheden van het jeugdwerk. Dit doen we aan de hand van het materiaal en de diensten van de Protestantse Kerk. En misschien ben je al bekend met de materialen van Jong Protestant. Neem alvast een kijkje op de website www.jongprotestant.nl voor een (eerste) verkenning.

Daarnaast neem ik je graag mee naar een aantal essentiële waarden in het jeugdwerk die het verschil kunnen maken voor een goed aanbod aan kinderen en jongeren, én andere leeftijdscategorieën in de gemeente.

In de workshop ‘aan de slag!’ kun je door jouw energiebril kijken naar de diensten, materialen en een aantal kernwaarden van de Protestantse Kerk en Jong Protestant. Wat spreekt jou aan, past bij jou en waar ga jij mee aan de slag?